Konsep
Gaya Pembelajaran
Pembelajaran ialah kebolehan
seseorang mengambil maklumat , mengekod dan mengfailkan maklumat tersebut
supaya ia menjadi mudah untuk digunakan apabila digunakan Menurut Dr Ragbir Kaur Joginder Singh(2012),
gaya pembelajaran merupakan pendekatan atau cara bagaimana seseorang itu
belajar dalam meperolehi pengetahuan. Gaya pembelajaran juga merupakan cara
seseorang individu bertindak balas terhadap dunia sekitarnya dan menggunakan
gaya pembelajarannya untuk berinteraksi dengan persekitarannya. Selain itu,
terdapat beberapa pendapat lain mengenai konsep gaya pembelajaran.
Menurut Dunn & Dunn (1981)
dalam buku Learning Style
Inventory Development and Research, sesetengah individu dapat
belajar dengan amat berkesan dalam keadaan yang sejuk, senyap dan teratur. Ada
pula yang hanya boleh belajar dengan adanya muzik. Menurut Peterson (1979)
& Steward (1981), gaya pembelajaran boleh merujuk kepada pendekatan
pengajaran digemari oleh seseorang pelajar. Ada pelajar yang gemar cara belajar
sendiri. Menurut Honey & Munford pula, pengalaman individu akan menentukan
sama ada seseorang itu gemar pengalaman yang baru, menjalankan refleksi,
mencuba idea-idea baru atau bersifat objektif. Dengan itu, jelaslah gaya
pembelajaran berkaitan dengan pengalaman seseorang. Manakala Steward &
Felicetti (1992) pula mendefinisikan gaya pembelajaran sebagai “keadaan
pendidikan di mana murid-murid boleh belajar”. Oleh itu, gaya pembelajaran
tidak menekankan kepada apa yang dibelajari tetapi menekankan bagaimana cara
seseorang itu belajar.
Gregorc
(1979) pula mentakrifkan gaya pembelajaran sebagai tingkah laku yang dilakukan
oleh seseorang individu apabila menggunakan mindanya untuk berinteraksi dengan
persekitaran, kemudian mengumpul dan memproses maklumat daripadanya. Garger
(1985) menyatakan setiap orang dilahirkan dengan gaya pembelajaran yang
tersendiri. Warisan baka dan persekitaran memainkan peranan yang
penting dalam pembentukan gaya pembelajaran seseorang. Slavin (1994)
mengaitkan personaliti dengan gaya pembelajaran dan
menyatakan: “Sebagaimana pelajar-pelajar mempunyai personaliti yang
berbeza-beza, sama-sama juga mereka mempunyai pelbagai cara belajar.”
Konklusinya gaya pembelajaran merupakan kaedah belajar seseorang individu
yang bertindak dengan persekitarannya dalam memproses, mentafsir dan memperoleh
maklumat dan ilmu pengetahuan yang diingini. Gaya pembelajaran terbukti
merupakan hasil gabungan faktor-faktor individu sendiri seperti jantina, umur
dan personaliti, di samping pengaruh-pengaruh warisan baka dan persekitaran,
iaitu pengaruh daripada cara pengasuhan ibu bapa, budaya komuniti dan sekolah.
Rangsangan Persekitaran
Cahaya
Kadar terangnya cahaya merupakan faktor penting yang
mempengaruhi gaya pembelajaran setiap individu. Misalnya, ada yang suka belajar
dengan lampu terang benderang: ada yang suka belajar dengan cahaya yang
sederhana terang sahaja. Secara amnya, tidak ramai orang suka belajar di bawah
cahaya yang malap atau terlalu terang.
Bunyi
Jenis bunyi pula menghasilkan gaya pembelajaran yang beraneka
jenis. Misalnya, terdapat pelajar yang suka belajar dengan bunyi muzik atau di
tempat yang ada siaran radio atau televisyen. Sebaliknya, terdapat pelajar yang
hanya boleh menumpukan perhatian terhadap pembelajarannya dalam keadaan yang
senyap sunyi dan tenteram.
Suhu
Biasanya, suhu yang sejuk dan nyaman dapat mempertingkatkan keberkesanan
pembelajaran. Ramai pelajar tidak suka belajar di bawah cuaca panas tanpa
atau berhawa dingin.
Reka bentuk
tempat belajar
Reka bentuk tempat belajar, misalnya susunan meja-kerusi dalam bilik darjah
yang selesa juga boleh mempertingkatkan keberkesanan pembelajaran. Keselesaan
tempat duduk dapat mengurangkan keletihan pelajar dalam sepanjang masa
persekolahan. Maka, ramai pelajar suka belajar di tempat duduk yang sesuai
dengan gaya duduk tersendiri.
Rangsangan Emosi
Motivasi
Motivasi biasanya dibahagikan kepada motivasi ekstrinsik dan motivasi
intrinsik. Pelajar yang mempunyai motivasi intrinsik yang kuat biasanya suka
belajar dengan inisiatif sendiri. Manakala, pelajar yang bergantung motivasi
ekstrinsik hanya boleh belajar mengikut arahan yang berstruktur daripada guru.
Keazaman dan
Tanggungjawab
Sikap keazaman dan tanggungjawab pula dapat mempengaruhi gaya pembelajaran.
Pelajar yang mempunyai sikap keazaman dan tanggungjawab akan mengambil
inisiatif sendiri dan dapat belajar dalam tempoh masa yang panjang. Manakala,
pelajar yang urang berazam dan kurang bertanggungjawab hanya dapat belajar
dalam tempoh masa yang singkat, dan memerlukan masa rehat sebelum meneruskan
proses pembelajarannya.
Rangsangan Sosial
Belajar
Sendiri
Terdapat pelajar yang suka bersendiri, jadi gaya pembelajarannya juga
perseorangan iaitu dia suka belajar diri sendiri dan tidak berharap orang lain
berdamping dan ganggunya semasa belajar.
Belajar dengan
Pasangan Karib
Pelajar yang mempunyai pasangan karib yang sentiasa belajar bersama
dengannya boleh memperolehi lebih banyak kemajuan melalui interaksi dua hala.
Belajar
Berkumpulan
Belajar bersama-sama dengan rakan sebaya, kumpulan atau pasukan adalah
merujuk kepada pembelajaran secara berkumpulan. Gaya
pembelajaran ini merangkumi ciri perbincangan, sumbangsaran dan kerjasama yang
melibatkan diri dalam permainan, pertandingan atau menjalankan sesuatu projek.
Belajar dengan
Orang Dewasa
Orang dewasa juga boleh mempengaruhi gaya pembelajaran seseorang pelajar,
khasnya orang dewasa yang disanjungi. Pelajar yang suka belajar dengan orang
dewasa yang disanjung akan bersempat mengemukakan soalan-soalan tentang masalah
yang dihadapi semasa belajar. Bimbingan orang dewasa, misalnya ibu bapa bukan
sahaja dapat membantunya menyelesaikan masalah masalah pembelajaran yang
dihadapinya tetapi juga dapat meningkatkan semangat serta keyakinannya terhadap
pembelajaran.
Rangsangan Fisiologi
Persepsi
Pelajar biasanya memperoleh maklumat atau pengalaman melalui persepsi visual,
auditori ataupun kinestetik-tactile. Pelajar yang
mempunyai persepsi visual yang tajam, dia akan suka belajar dengan alat bantu
mengajar seperti carta, gambar, graf, gambar rajah, slaid, video, televisyen,
komputer dan sebagainya. Bagi persepsi auditori yang baik pula, pelajar itu
suka belajar dalam keadaaan yang ada suara latar belakang seperti siaran muzik
dari radio atau kaset. Pelajar yang mempunyai kinestetik-tactile yang kuat dan
cekap, dia suka belajar dengan cara menyentuh dan merasa. Gaya pembelajarannya
diperlihatkan aktif dan tidak boleh duduk diam dalam tempat belajar bagi tempoh
masa yang agak lama.
Pemakanan
Dari segi pemakanan pula, terdapat pelajar yang suka makan ataupun minum
semasa belajar. Jika tidak dapat makan dan minum, pembelajarannya akan menjadi
kurang seronok dan tidak berkesan.
Waktu Belajar
Pemilihan waktu belajar juga mempengaruhi gaya pembelajaran pelajar itu.
Kebiasaan, waktu pagi atau malam menjadi kesukaan pelajar kerana suasananya
lebih segar, kondusif, nyaman dan tenteram saripada waktu petang. Ada juga yang
suka beajar pada lewat malam kerana suasana yang senyap sunyi.
Rangsangan Psikologi
Jenis-jenis Gaya Pembelajaran
Murnford dan Honey (1986)
a) Aktivis
Gaya pembelajaran
aktivis adalah orang yang melibatkan diri secara aktif dan agresif dalam
aktiviti pembelajarannya. Golongan pelajar ini biasanya mempunyai ciri-ciri
berikut:
· Mempunyai
sikap tidak sabar dan tergesa-gesa
· Mempunyai
perasaan ingin tahu yang tinggi terhadap perkara-perkara baru di alam sekitar
· Bergerak
pantas dan cepat membalas
· Gemar
mencari pengalaman baru dengan cuba jaya diri sendiri.
· Penuh
semangat, fleksibel dan berfikiran terbuka.
· Mempunyai
motivasi intrinsik yang kuat dan sentiasa mengambil inisiatif untuk
menyelesaikan masalah sendiri.
· Mempunyai
kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif.
b) Reflektif
Gaya pembelajaran
reflektif ialah orang yang suka memerhati, memikir dan membuat refleksi kendiri
terhadap apa yang dipersepsikan dalam alam sekitar. Mereka mempunyai idea
sendiri, memerhati, menyoal siasat mentafsir, menilai serta membuat refleksi
kendiri dengan kemahiran berfikir. Ciri-ciri gaya pembelajaran reflektif ialah:
· Suka
memikir perkara-perkara dalam alam sekitar diri sendiri.
· Mempunyai
kemahiran berfikir secara kirits dan kreatif.
· Suka
mentafsir dan menilai sesuatu perkara, prinsip, keputusan atau projek serta
membuat refleksi kendiri.
· Suka
mencari hakikat yang sebenar.
· Sikap
berhati-hati, berwaspada dan sentiasa memikirkan pelbagai pilihan dengan
teliti.
· Seseorang
pendengar yang baik tetapi lambat bertindak balas.
· Belajar
dan membuat kerja secara sistematik.
· Tidak
terburu-buru membuat keputusan atau kesimpulan.
c) Teoris
Gaya pembelajaran
teoris ialah orang yang gemar menggunakan prinsip dan teori untuk membuat
kesimpulan sesuatu perkara. Di antara ciri-ciri golongan pelajar ini ialah
· Memiliki
fikiran rasional dan logikal.
· Mempunyai
sikap berdisiplin serta bersifat objektif.
· Kurang
kreatif dan menitikberatkan penggunaan pemprosesan otak kiri.
· Suka
membentuk hipotesis, menguji hipotesis dan membuat kesimpulan berdasarkan
bukti.
· Suka
mengesan sebab dan akibat sesuatu perkara yang berlaku.
· Berminat
mengkaji fenomena-fenomena yang berlaku dalam alam sekitar.
d) Pragmatis
Gaya pembelajaran
pragmatis ialah pelajar yang bersifat praktikal dan mementingkan hakikat yang
sebenardaripada teori, hukum atau prinsip yang sedia ada. Mereka mengutamakan
aplikasi teori, hukum dan prinsip sedia ada dalam situasi sebenar. Ciri-ciri
gaya pembelajaran pragmatis ialah:
· Bersifat
praktikal dan berpijak di bumi nyata.
· Mementingkan
bukti dan hakikat yang sebenar sebagai objektif pembelajaran.
· Percaya
perkara yang dapat dilihat daripada mendengar.
· Mengutamakan
kegunaan dan penggunaan sesuatu perkara.
· Lebih
bersifat ekspresif daripada kreatif.
· Suka
membuat perbandingan.
Gaya Pembelajaran Visual,
Auditori, Kinestetik (VAK)
Gaya
Pembelajaran Visual
·
Murid belajar lebih baik dengan melihat sesuatu teks
berbentuk perkataan dalam buku di papan hitam atau paparan komputer.
·
Mereka lebih mengingati dan memahami arahan dan
penerangan menerusi pembacaan ayat atau teks berkenaan.
·
Murid “visual” tidak memerlukan penerangan lisan
seperti “auditori” tetapi mereka selalunya dapat belajar melalui pembacaan.
·
Murid “visual” selalunya menulis nota syarahan dan
arahan lisan jika mereka hendak mengingati sesuatu.
Gaya
Pembelajaran Auditori
·
Murid auditori belajar dengan mendengar perkataan
yang disebut dan juga arahan lisan.
·
Mereka boleh mengingati penerangan melalui bacaan
kuat atau menggerakkan bibir ketika membaca terutama apabila mempelajari
sesuatu yang baru.
·
Murid dapat mengukuhkan ingatan dengan mendengar
semula rakaman pita audio, mengajar murid lain dan berbincang dengan guru.
Gaya
Pembelajaran Kinestetik
·
Murid “kinestetik” belajar dengan baik melalui
pengalaman dan mengambil bahagian secara fizikal dalam aktiviti bilik darjah.
·
Mereka dapat mengingati sesuatu dengan baik
apabila mencuba terus melalui hands-on.
Gaya Pembelajaran Bloom
·
Kognitif adalah satu pengelasan yang menerangkan
sesuatu perkara yang berkaitan dengan akal fikiran seperti contoh satu
pengetahuan yang diketahui, dan kemudiannya pelajar dapat menterjemahkan dengan
penghuraian dan kefahaman sendiri, mengaplikasikan pengetahuan, menganalisis
dan boleh membentuk satu pengetahuan yang baru melalui sintesis dan akhirnya
membuat penilaian
·
Efektif merupakan satu nilai dan perasaan. Ia
boleh dijelaskan dengan konsep penerimaam rangsangan daripada penggunaan lima
deria yang ada di dalam proses pembelajaran. Kemudian rangsangan ini akan
memberikan satu reaksi dan tindak balas. Seterusnya akan menilai dan mengatur
proses pembelajaran tersebut.
·
Psikomotor merupakan satu kemahiran fizikal
berlakunya pembiasan atau tingkahlaku peniruan bagi sesuatu kemajuan akan
ditunjukkan. Kemahiran akan berkembang yang mana proses latihan akan dijalankan
untuk membentuk satu habit. Apabila berlaku penyesuaian berlaku dan kemahiran
telah dikuasai dan disesuaikan dengan situasi yang baru dan akhirnya akan
berlaku naturalisasi yang mana latihan yang berterusan akan dilakukan bagi
membina kemahiran yang jitu serta serta untuk mengekalkan kejituan.
Gaya Pembelajaran Robert Gagne
·
Pembelajaran bergerak ialah daripada yang mudah dan
ke arah yang lebih kompleks.
·
Penggunaan isyarat seperti kad imbasan adalah
mudah dan tidak memerlukan penggunaan akal fikiran.
·
Pembelajran rangsangan gerak balas yang membawa
implikasi bahawa guru hendaklah memberikan pujian dan galakan kepada murid. Latihan
dan kaedah cuba jaya dilakukan.
·
Pembelajaran yang berangkaian yang mana guru
menggunakan pendekatan pengulangan serta membuat sesuatu mengikut urutan
pengajaran.
·
Kemahiran komunikasi di antara guru dan pelajar
biasanya menggunakan hujah. Interaksi dua hala adalah digalakkan untuk
mendapatkan satu proses pembelajaran yang sempurna.
·
Guru hendaklah mengenalpasti objektif dan
menerangkan kepada pelajar agar pembentukan konsep mudah diperolehi.
·
Guru menggunakan pendekatan dengan membuat
perbandingan dan juga palikasi di dalam mata pelajaran tertentu.
·
Guru hendaklah membuat bimbingan bagi
mendiskriminasikan sesuatu fakta yang penting daripada yang kurang penting.
Model-model Gaya Pembelajaran
Carl Jung (1875-1961) mengkategorikan individu kepada dua kumpulan yang
utama iaitu introvert dan ekstrovert. Perbezaan
dua kumpulan personaliti tersebut adalah berdasarkan kepada faktor-faktor
berikut:
· Mentafsir situasi
atau fenomena
· Penumpuan perhatian
· Pemupukan tenaga
· Membuat penilaian
· Menetapkan keputusan
· Mengawal
pandangannya pada persekitaran
Menurut Carl Jung, setiap individu sama ada introvert ataupun ekstrovert
memproses maklumat daripada persekitarannya sama ada secara imaginatif,
intuitif, berasaskan perasaan ataupun logik.
Model Kolb Learning Style Inventory
(1984)
Pengasasnya David Kolb telah
mengklsifikasikan aktiviti pembelajaran pelajar kepada dua bahagian. Ia terdiri
daripada persepsi dan pemprosesan. Setiap aktiviti pembelajaran ini boleh
dibahagikan secara bertentangan. Sebagai contoh ada individu yang menerima
maklumat secara berkesan melalui pengalaman yang konkrit atau pengalaman secara
langsung. Selain itu terdapat juga individu lain menerima maklumat secara abstrak
atau secara pengalaman simbolik. Berikut adalah huaian ciri-ciri gaya belajar
Kolb yang sudah diubahsuai.
Akomodator
Merupakan gabungan aktif dan pengalaman konkrit. Orientasi yang tertentu harus
diberikan kepada pelajar. Pelajar belajar melalui kaedah mencuba hingga berjaya
dan aktiviti penyelesaian masalah. Ciri-ciri pelajar akomodator adalah seperti
berikut:
i.
Menerima maklumat yang bersifat nyata dan spesifik
dan memperosesnya dengan cara melakukan percubaan.
ii.
Tidak mahir dalam membina teori dan idea.
iii.
Cenderung mencari pengalaman baru dan melakukan
pelbagai percubaan.
iv.
Sanggup menerima sebarang risiko.
v.
Berkebolehan membiasakan diri dalam suasana yang
baru dan asing.
vi.
Gemar mengikut gerak jati dan belajar menggunakan
kaedah ‘cuba jaya’ dalam menyelesaikan sebarang masalah.
vii.
Sering bersikap tergesa-gesa dan cepat putus asa
apabila berhadapan dengan maklumat yang susah difahami.
Diverger
Gabungan
peringkat pengalaman konkrit dan pemerhatian yang reflektif. Pelajar dalam
kombinasi dimensi pembelajaran ini cenderung kepada penggunaan maklumat
perolehan deria dan perasaan. Ciri-ciri pelajar adalah seperti berikut:
i.
Menerima maklumat yang nyata dan spesifik dan
membuat pemerhatian mendalam terhadap maklumat tersebut sebelum membuat keputusan.
ii.
Kebolehan berimaginasi.
iii.
Berkebolehan menjana pelbagai idea
iv.
Cenderung dalam bidang kemanusiaan dan sastera.
v.
Menggunakan pendekatan sosial dalam pembelajaran
dan sensitif dengan perasaan.
Assimilator
Merupakan gabungan dimensi pemikiran reflektif dan konseptualisasi abstrak.
Orientasi pembelajaran berbentuk teori dan pemikiran abstrak.
i.
Menerima maklumat bersifat abstrak dan rumit serta
memprosesnya dengan cara membuat pemerhatian yang mendalam sebelum membuat
sebarang keputusan.
ii.
Kekuatannya adalah daripada segi kebolehan membuat
model teoritikal.
iii.
Berkebolehan menggabungkan pelbagai idea bagi
membentuk suatu konsep
iv.
Tidak minat bersosial hanya cenderung ke arah
keberkesanan sesuatu teori atau idea dan bukannya nilai praktikalnya.
Konverger
Gabungan peringkat konseptualisasi abstrak dan eksperimen aktif.
Pelajar-pelajar lebih cenderung memperoleh kefahaman yang baik terhadap
idea-idea yang praktikal berdasarkan pemerhatian mereka.
i.
Menerima maklumat yang bersifat abstrak dan rumit
dan memprosesnya dengan cara melakukan percubaan.
ii.
Tidak gemar berimaginasi.
iii.
Mencari hanya satu idea yang paling logik dan
tepat dalam menyelesaikan masalah.
iv.
Tidak gemar menjana pelbagai idea.
v.
Tidak bersifat emosi dan lebih gemar berhubung
dengan alat-alatan daripada orang ramai.
Model Dunn dan Dunn
Model ini dicipta oleh Dr. Rita Dunn dan Dr. Kenneth Dunn. Model ini mencadangkan bahawa gaya pembelajaran seseorang pelajar berganutng kepada unsur-unsur yang disukainya di bawah lima stimulus seperti dalam jadual berikut:
Prinsip-prinsip
Model Pembelajaran Dunn & Dunn
·
Kebanyakkan individu mampu dan boleh belajar
·
Setiap individu mempunyai gaya pembelajaran
tertentu
·
Gaya pembelajaran individu bertindak balas dengan
iklim, sumber dan pendekatan pengajaran dan pembelajaran, bersesuaian dengan
gaya pembelajaran dan sekaligus mengoptimumkan proses pembelajarannya.
Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) 1985
Menurut MBTI, baka memainkan peranan penting dalam pembentukan dan
personaliti seseorang. Kanak-kanak yang diasuh dengan penuh demokratik dan
penuh kebebasan akan menunjukkan dengan jelas ciri-ciri ekstrovert iaitu dapat
menyesuaikan diri dengan cepat, peramah, mudah berinteraksi dengan orang lain,
bebas daripada perasaan bimbang dan berminat dengan pelbagai jenis sukan.
MBTI juga berpendapat pelajar yang berpersonaliti introvert lebih
memfokuskan ke dalam diri sendiri. Mereka tidak gemarkan aktiviti-aktiviti
sosial yang tentunya melibatkan hubungan interpersonal. Selain itu, mereka
bersifat pasif, sensitif dan pemalu, mereka juga gemar bekerja secara
sendirian. Walaupun golongan ini tidak mempunyai ramai rakan, tetapi mereka
mempunyai ikatan persahabatan yang berpanjangan.
Herman Brain
Dominee Instrument (HBDI)
Model ini dibangunkan oleh Hermann Witkin
pada tahun 1962. Fungsi model ini adalah untuk membantu pelajar memahami secara
mendalam gaya pembelajaran serta dapat membuat strategi pembelajaran mereka
sendiri. Malah model ini dapat membantu pengajar memahami pelajar-pelajar
mereka. Model ini berkonsepkan penggunaan otak manusia. Model gaya belajar HBDI
dibentuk mengikut kecenderungan relatif pelajar untuk berfikir berdasarkan
fungsi dan tugas-tugas spesifik bahagian-bahagian otak iaitu:
Bahagian
A:
Otak kiri atau cerebral. Pelajar berkecenderungan berfikir secara logik,
analitis, fakta dan kuantitatif.
Bahagian
B:
Otak kiri atau limbic. Pelajar berkecenderungan berfikir secara terangkai,
berstruktur, terperinci dan terancang.
Bahagian
C: Otak
kanan atau limbic. Aktiviti berfikir melibatkan perasaan, interpersonal,
sensori, kinestetik dan simbolik.
Bahagian
D: Otak
kanan atau cerebral. Pelajar berkecenderungan berfikir secara visual, holistik
dan inovatif
Model Felder – Silverman Learning
Style
Model ini dibangunkan oleh seorang profesor Kejuruteraan Kimia iaitu
Richard Felder dan ahli psikolologi pendidikan, Linda K. Silverman. Model gaya
pembelajaran ini direka cipta untuk digunakan pada pelajar jurusan teknikal.
Tujuan model ini adalah untuk mendorong kepada penyeimbangan penggunaan kaedah
pengajaran dan bukan mengikut gaya yang disukai oleh guru. Index of Learning
Style (ILS), digunakan sebagai instrumen untuk menentukan gaya
pengajaran, di mana empat dimensi diambil kira. Setiap dimensi terdiri daripada
dua pola yang bertentangan, iaitu aktif atau reflektif, sensing atau intuitif,
visual atau verbal dan jujukan atau global. Dimensi-dimensi tersebut ialah:
i.
Sensing (berorientasi praktikal) atau Intuitif
(berorientasikan teori)
ii.
Aktif (belajar dengan mencuba) atau Reflektif
(belajar dengan berfikir)
iii.
Visual (Memilih penggunaan visual dalam
pembelajaran ) atau Verbal (Memilih pembelajaran secara lisan)
iv.
Sequential (berfikiran secara linear) atau Global
(Berfikiran secara meluas)
Implikasi Gaya Pembelajaran Dalam
Proses Pengajaran dan Pembelajaran
Kurikulum
Guru
meletakkan dan menekankan intuisi, perasaan,sensing dan imaginasi untuk
mendorong murid menganalisis, memberikan alasan dan menyelesaikan masalah
secara tersusun.
Bimbingan
i.
Guru sepatutnya mereka satu bentuk
bimbingan untuk menghubungkan bentuk gaya pembelajaran dengan mengambil unsur
pengalaman, refleksi,conceptualization dan ujikaji
ii.
Guru boleh mendedahkan murid dengan pelbagai
unsur pengalaman di dalam bilik darjah. Contonya, unsur bunyi, muzik, visual,
pergerakan, perbualan dan percakapan.
Penilaian
Guru sepatutnya melaksanakan pelbagai bentuk
teknik penilaian yang memberikan fokus pada perkembangan terhadap kapasiti otak
secara keseluruhan yang berkaitan dengan gaya pembelajaran.
“if the
children cannot learn the way we teach them,
then we must teach them the way
they learn”.
Terima kasih...
ReplyDelete